zdjecie blog

 

Czy wyobrażacie sobie święta bez świątecznej reklamy Coca-Coli? Tak myśleliśmy…

Kiedyś do promocji Coca-Coli wystarczył tradycyjny marketing w postaci znanej wszystkim reklamy telewizyjnej ze świąteczną ciężarówką. Teraz pewnie bardziej sprawdziłby się artykuł natywny o świętym Mikołaju i wpleciona w niego informacja, że przy roznoszeniu prezentów popija Colę… Jednak bez względu na to, jaka to forma marketingu, każdy niezaprzeczalnie przyzna, że marketing to jeden z najważniejszych czynników sukcesu każdej firmy.

No właśnie, a skoro już o tym mowa, to jaki typ marketingu internetowego rozwijał się w zdumiewającym tempie w 2017 roku? Odpowiedź poniżej

Marketing oparty na big data – czym jest?

Ten rodzaj marketingu polega na zbieraniu, analizowaniu i interpretowaniu danych tak, aby móc je później wykorzystać do marketingu strategicznego. Co to właściwie oznacza? Otóż dane te powinny pomóc marketerom lepiej zrozumieć zachowanie konsumentów. Na ich podstawie można podejmować decyzje zakupowe i skutecznie prowadzić kampanie, dlatego ważne jest zebranie jak największej ilości informacji o rynku docelowym. Istnieje wiele rodzajów danych, które można gromadzić, na przykład: zachowanie konsumentów podczas zakupów online czy też ich aktywność w mediach społecznościowych.

Jak działa marketing oparty na danych?

Zacznijmy od tego, że wszystkie informacje z dużych zbiorów danych i innych systemów muszą zostać zebrane. Zbiory te obejmują przede wszystkim dane demograficzne, behawioralne, informacje z mediów społecznościowych, marketingu telefonicznego, czy też ewaluacje z ankiet internetowych. Następnie tworzone są połączenia między nimi, zaś w kolejnym etapie określa się, które kanały zostały wykorzystane i będą wykorzystywane przez konsumenta w przyszłości.

Co więcej, warto wiedzieć, w jaki sposób klient zakupił produkt. Sektory z najwyższymi przychodami są identyfikowane i analizowane tak, aby jak najlepiej dotrzeć do klienta. Pamiętajmy, że podstawą pracy w marketingu opartym na danych są informacje, a także raporty na nich oparte.

I najważniejsze – jakie są korzyści z marketingu opartego na big data?

Kluczem marketingu opartego na danych jest poprawna analiza danych – dokładnie analizowane informacje o klientach prowadzą do precyzyjnych modeli danych. Te z kolei umożliwiają rozwój algorytmów, w których działa marketing oparty na danych. Modele zaś ułatwiają dotarcie do właściwego klienta w odpowiednim czasie, co jest przecież kluczem marketingu. Dzięki danym można bardziej precyzyjnie ukierunkować kampanie marketingowe online. Co więcej, innowacyjne, programistyczne technologie reklamowe czynią reklamę bardziej osobistą, dzięki wykorzystaniu danych. Reklamy online, zautomatyzowane kampanie e-mail, retargeting i wiele innych instrumentów marketingowych pomagają wyświetlać użytkownikom tylko to, co ich interesuje. W ten sposób reklama internetowa jest bardziej skuteczna i efektywna.

Ale żeby nie było zbyt kolorowo… Jakie jest największe wyzwanie stojące przed korzystaniem z tego rodzaju marketingu?

Większość informacji pochodzi z danych o zachowaniu użytkownika w Internecie, ale nadal bardzo trudno jest śledzić jego zachowanie poza digitalem. Niektóre aplikacje oferują już kupony offline, starając się w ten sposób ominąć lukę danych. Takie narzędzia będą coraz bardziej popularne w przyszłości. Połączenie obu zestawów danych będzie niewątpliwie niezbędne i powoli jest już wdrażane przez marketerów.

Konkluzja? Dane są i będą ważną kwestią w przyszłości, firmy powinny sformułować skuteczną strategię „big data” oraz odpowiednią technologię ich wdrażania. Tylko w ten sposób będą mogły efektywnie realizować kolejne kampanie.

A tymczasem… życzymy Wam Wesołych Świąt, wysokich CTR’ów oraz dużego Revenue pod drzewkiem świątecznym! 😊